Trening på budsjett - 10 tips til billigere trening

  • 15.06.2015
  • 21:34

Som flere av dere kanskje husker så satser jeg på å bli "fit" før sommeren, men ikke nødvendigvis med så mye muskler, men rett og slett å bli sunnere! Det er jo mange måter å få til dette, og utover et sunt og variert kosthold så må man rett og slett bevege seg. Er du også som meg ikke så glad i å betale i dyre dommer for å være medlem på et treningssenter? Jeg er medlem på fresh, og det er i og for seg ganske billig, men selv 199,- pr måned blir jo dyrt når en bare er der 1-2 ganger i måneden, haha! Så hvorfor da ikke satse på å trene utenom disse treningssentrene? Nå er det jo sommer, og enda enklere å trene når du kan gå rett ut i hagen eller i parken. Eller ta deg en deilig joggetur ute, nyte den friske luften og få klarnet tankene. Elsker følelsen når en er ferdig med en treningsøkt, da har man liksom fått "visket ut" noen av bekymringene man gjerne gnager på ellers!


Østensjøvannet ligger rett ved der jeg bor, og rundt her har jeg løpt utallige ganger - helt nydelig :-D

Når man skal trene utenfor treningssenteret, trenger man nok litt nytt utstyr. Det koster kanskje litt ekstra når man handler det, men så har man det over lengre tid, så det er absolutt en investering. For å spare litt ekstra på kjøpene du gjør, kan det lønne seg å følge med på butikkenes nyhetsbrev for å få med seg unike tilbud, eller sjekke rabattsider som CupoNation, som har en oversikt over rabatter og tilbud fra flere sportsbutikker. Nytt og fresht treningstøy gir ekstra motivasjon, og om man bare følger litt med tilbud og kampanjer fra dine favorittbutikker, så kan man spare mye.


Her er mine tips til billigere trening:




1. Ta deg en løpetur ute  - eller gå i raskt tempo - så du får opp pulsen! Økt puls i mer enn 10 minutter hver dag gir god effekt på både kondis og hjernen! Klær og joggesko er nå på slag hos gymgrossisten og getinspired fra 30-70%

2. Har du sykkel så hiv deg på denne og tråkk i vei! Godt for kondisjonen og gir bra styrke i beina.

Enten du trener ute eller inne - så er det ekstra gøy om du kan følge med på intensitet og lettere måle forbedringer! En pulsklokke eller en skrittteller er tingen, og hos gymgrossisten får du nå pulsklokken beurer med innebygget skritt-teller til kun kr 595,- Anbefaler også Polar sitt pulsbelte som passer til smarttelefoner og treningsappene.

3. Vil du trene innendørs kan du skaffe en sykkelrulle, som er et stativ du setter sykkelen din på. Da kan du tråkke i vei foran TV'n. Du kan jo også investere i en tredemølle men det koster adskillig mer penger og tar mye plass!


4. Tren styrke ute i skogen eller på lekeplassen! Mange øvelser kan tas uten et eneste treningsapparat - benker og trær kan gjøre susen! For eksempel kan du ta bulgarske utfall med det ene benet bak på en benk. Klatrestativ/turnstativ er ypperlig til å gjøre pull-ups i.

Vil du ha litt mer motstand på styrkeøvelsene kan du investere i treningsutstyr på nettet - som du kan bruke både ute og inne :-D

5. Yogamatte kr 149,- kan brukes til så mangt og er billig og lett å ta med seg overalt. Ut på tur, lengre reiser eller bare en tur i hagen eller på stuegulvet!
Styrkeøvelser: Situps // Cruch // Push-ups med bredt grep (bryst)  eller smalt grep (mer triceps) // Rygghev // Diagonalstrekk - listen er lang og man får treng mye core på en slik matte.

skjeer

6. Håndvekter fra kr 179,- per par, kan brukes til utallige styrkeøvelser. I og med dette er frivekter får du også brukt mye støttemuskulatur, core og trent opp balansen.
Styrkeøvelser: Kneøby eller utfall med vektene holdt i hånden eller på skuldrene // Biceps-curl for forsiden av overarmene // Triceps press over hodet eller bakover for baksiden av overarmene // Strake markløft (vektene holdes med rette armer nedover) // Skulderpress eller trusters (knebøy + skulderpress) front og sidehev (skuldre) og dra til bryst (skuldre) // Flies (bryst og biceps) og benkpress (bryst og triceps) der du ligger på en benk/gulv eller kasse - og holder vektene i hendene. Ettarms roing (se bilde)
Om jeg bare skulle investert i en ting, ville det vært håndvekter - fordi de er så anvendleige. Eneste ulempen må være tyngden, om du skal ha de med på reise så sprenger du koffortvekten, haha - men helt ypperlig å ha i heimen og stue bort under senga når de ikke er i bruk!

rrrrr

7. Strikk kr 229,- kan i likhet med håndvekter brukes til mange styrkeøvelser. Du får også her trent støttemuskulatur, core og balanse i tillegg.
Styrkeøvelser: De fleste øvelser gjøres ved at du står med ett eller to bein på strikken (jo kortere strikk = jo tyngre blir øvelsen) Biceps-curl for forsiden av overarmene // Triceps press over hodet  //  Skulderpress // front og sidehev (skuldre) og dra til bryst (skuldre) // Sittende roing (med strikken rundt føttene - press skulderbladene bak og sammen). Et stort pluss ved en treningsstrikk er at den er så lett og dermed kan tas med overalt!  

8. Gymball kr 299,- er ypperlig til å trene opp mage og rygg.
Styrkeøvelser: Reka: Stå i planken på albuer eller strake armer og sett føttene midt på ballen øverst. Dra ballen inn mot knærne // Setehev, ligg på gulvet (gjerne på matte) putt bena midt på ballen øverst og dra ballen innover mot rompa - det tar noe skikkelig! Ballen er allsidig, lett og rimelig, men kan jo ta litt plass, og så og si umulig å ha med i reise - i hvertfall i kofforten ;-) Men super å ha hjemme, særlig med de som sliter med ryggen og har svak kjernemuskulatur


9. Stepkasse kr 739,-  På denne kan du gjøre veldig mye - du kan sette sammen mange morsomme øvelser med musikk til for eksempel. Den kan også brukes til å gjøre styrkeøvelsene  mer effektive, og er et utmerket underlag når du skal kjøre benkpress, flies eller ta push-ups med.


10. Trigger roller kr 339,- Avslutt gjerne økten med denne. Den er et effektivt verktøy for egenbehandling, trening og restitusjon. Ligg på en matte og rull kroppen på rolleren og du  får en dyp og effektiv muskelbehandling. Piggene når dine "triggerpoints" og øker blodsirkulasjonen, gir muskelavslapning, øker mobiliteten og reduserer risikoen for skader.

Hvor liker du best å trene, og har du noen erfaring med å trene hjemme?

 


#trening #hjemmetrening #treningsprodukter #rabatter #fitness #mandag #ssbk

Topp 4.fav treningsøvelser

  • 30.05.2015
  • 16:43

Heihei! Nå var det på tide å vise dere favorittøvelsene mine for rumpe, bein og core! Var veldig vanskelig å vise øvelsene uten å ha varmet opp, så kan hende noen av de ikke er heelt riktige vist frem - haha! Men, dette er da favoritt øvelsene mine som jeg tar fast når jeg trener:-) Disse øvelsene kan tas hjemme, på studio eller ute som meg - i deilig frisk natur!

Under alle øvelsene skal du forsøke å holde din naturlige stilling i ryggsøylen. Du kan med fordel forsøke å stramme kjernemusklene, feks hvis du hoster så vil du kjenne hvor det skal strammes. Men husk å pust - jevn pust og ingen brå bevegelser er cluet.


Øvelse Nr.1: Rumpe - benhev på strake armer

Traaaining
Denne øvelsen trener både mage, rygg og rumpe! Her bytter jeg fot som jeg strekker opp i mens jeg står i planken. Jeg pleier også å holde foten ''oppe'' helt til det sviir i kroppen - pass på å senke benet rolig, ikke "sleng det ned"! Øvelsen kan også gjøres på strake armer eller når du ligger på magen.

Øvelse.Nr 2 Lår og rumpe  - Dynamiske utfall

traaaining
Denne øvelsen her foretrekker jeg fremfor squats! De sier squats er en jentes bestevenn, men det er virkelig min fiende.. Jeg får alltid så vondt i ryggen i ettertid! Derfor er jeg glad for at jeg ''fant'' ut om denne øvelsen!  Dette er dynamiske utfall, slik at jeg går et skritt langt frem bøyer knærne og så går tilbake, men de kan også gjøres statiske dvs. du står stille og kun bøyer knærne - pass på å ha god avstand mellom bena. Knærne skal foran tærne - og overkroppen skal være oppreist og ikke falle fremover! Jeg bruker som regel litt vekter til, og det fungerer også ha stang oppe på skuldere om man vil ha mere vekt:-)

Øvelse nr 3: Rygg - Planke til ettarms roing

rrrrr
Jeg har jo litt dårlig rygg og derfor er dette en øvelse som passer ypperlig på meg! Lette vekter og en god grunnposisjon - planken med strake armer. Løft og dra armen opp og bakover, tenkt at du skal presse skulderbladet bakover. Samtidig trener man mage og statisk armer når man holder seg i den stillingen :-) Kan også gjøres uten vekter.

Øvelse nr.4: Mage - crunch

skjeer

Ligg på rygg og løft/rull ryggen opp fra gulvet og press hodet oppover og fremover mot knærne dine, de skal være høyere enn hodet ditt. Du kan også ta sit-ups, da løfter du deg høyere opp og du inkluderer også hoftebøyerne!

Antall sett og repetisjoner: Du kan gjøre hver øvelse i 3 sett og gjøre en og en øvelse ferdig. Da trenger du noe pause mellom settene, så du vil totalt sett bruke lenger tid. Alternativt kan du sette sammen 2 og 2 øvelser, og bytte på mellom disse uten pause! F.eks slik:

Øvelse 1 og 2 annenhver gang, 12-16 repetisjoner. F.eks kan du ta 8 x høyre side og 8 x venstre side, 3 sett.
Pause 2 min
Øvelse 3 og 4 annenhver gang, 12-16 repetisjoner på øvelse 3 og 20 på crunch, feks 10 fremover og 10 til annenhver side, 3 sett.

For de som lurer på hvor jeg har kjøpt treningstøyet, så er det kjøpt på G-sport og fra en nettbutikk fra Australia (Asics skoene). Du finner også tightsen her, hvit trøye her // yogamatte her // Asics sko her (neste like) (adlinks)

Vil dere ha flere innlegg som dette? Tenkte jeg kunne vise flere øvelser hvis det er interessant!

 

#trening #core #rumpeøvelser #getfit #lørdag #inspirasjon #ssbk

get fit with me

  • 24.05.2015
  • 13:09


Treningstights her - bag her

Nå nærmer det seg med raske skritt i mot sommeren, men sommerkroppen er ikke mitt mål. Mitt mål er ikke å se bra ut foran andre når sommeren er her, men at jeg selv skal føle meg vel og være fornøyd med min helse! Først og fremst synes jeg det er viktig at målene man har satt seg, skal være noe som vil glede deg selv :-) Mine mål er å bli sterkere, bygge mer muskler, få en sunnere helse og et bra kosthold - og DET skal jeg klare! Jeg prøver å få i meg proteinshake så ofte som mulig og jeg har vært borte i mange proteinshaker som ikke smaker noe godt. Derfor vil jeg anbefale proteinshaken fra Nutrilett, med sjokoladesmak! Den smaker kjempegodt og er den jeg drikker over her på bildet, haha!

 Jeg tenker at i løpet av de neste dagene skal jeg poste fler innlegg angående trening, hvor jeg viser mine favoritt øvelser osv. Da gjenstår det bare å spørre, noen som vil bli fit med meg? Hehe

 #fitness #helse #treningsmål #søndag #blogg #inspirasjon #ssbk


Edit: viktigst av alt er helse og i den anledningen vil jeg dele videre et innlegg av Mathilde Johnsen som jeg leste her om dagen. Dere finner innlegget her, sterk jente!

Tips til klær og utstyr når du skal trene ute

  • 03.01.2015
  • 10:04

Det er januar - og i kjent stil stormer alle til treningssentrene fulle av iver etter å overholde nyttårsforsettene. Kjenner du deg igjen? Det er vel og bra å trene inne, men det er også fullt mulig å ta en forfriskende treningsøkt utendørs også. Og du trenger ikke stresse med åpningstider, dyre månedsavgifter eller stappfulle sentre. Det er gjelder bare å kle seg etter været. Nå har det kommet så mye nye og freshe treningsklær og utstyr til utendørsbruk, at det ikke lenger er noen grunn til å holde seg innendørs om du for eksempel har som unnskyldning at du ikke er medlem på et treningssenter. Ved rask gange eller jogging blir du fort varm :-) Selvsagt er skigåing en utmerket treningsform som må gjøres ute, men ikke alle har ski, eller minst like viktig - tilgang til snø og løyper. Derfor har jeg her fokusert på klær og utstyr til gåing eller jogging i dette innlegget.

Akkurat nå er det også mange flotte tilbud - for eksempel så har sportamore hele 25% rabatt - bruk rabattkode GODTNYTTÅR. Nesten alle produktene under er fra sportamore, og du ser både før og etterprisen :-)


HOLD DEG VARM MED EI LETT OG GOD JAKKE

Du kan få varme og vannavstøtende stoffer - fra litt anonym i fargevalget, til en synlig neongul farge - eller ta den helt ut med en gjennomsiktig jakke!

 

Craft PXC Storm Jacket 1075,- Nå 806,25  // Craft PB Featherlight Jacket 719,-  Nå 539,25  // Odlo Logic Jacket 1009,-  Nå: 756,75

 

 

HVA HAR DU UNDER JAKKA?

Der kan du gjerne ha ullplagg. Det er også lurt å ha sports-BH'en utenpå ullgenseren.

 

Kari Traa Ulla LS 449,- Nå: 336,75  //  Craft Warm CK Wool Roundneck 799,- Nå: 599,25  Kari Traa Rose 1/2 Zip  799,- Nå: 599,25

 

 

LETTE BUKSER SOM BÅDE PUSTER OG VARMER

Det er ikke så behagelig å jogge med slalombuksa - det blir jo rene badstuen for beina. Og tightsen du bruker om sommeren blir altfor kald. Derfor er det lurt å investere i en litt varmere tights, disse under både puster og har fleecefor innvendig, en slik tights har jeg ikke selv, så det skal jeg se å skaffe meg nå. Mon tro om jeg tør gå for den neongule?

 

Nike Pro Hyperwarm Mezzo 549,- Nå: 411,75   // Nike Element Shield 749,- Nå: 637,- (zalando.no)  // Nike Pro Hyperwarm Mezzo 549,-  Nå: 411,75

 

 

FRA INNERST TIL YTTERST

Når det er kaldt eller vått ute hjelper det ikke med bare å ha ei varm ytterjakke, du må også kle deg godt helt innerst, for eksempel med denne behagelige ullhipsteren, ullsokker og myk og god lue og hansker ytterst.

 

Kari Traa Tåtil sokk 179,- Nå: 134,25 // Nike Dri Fit lue og hanskesett 309,- Nå: 231,75  // Kari Traa Ulla Hipster 299,- (X-life)

 

 

SKO SOM IKKE SKLIR

Det er viktig å ha gode sko uansett om det er sommer eller vinter. Om vinteren - når det kan være glatt - er det viktig å ha sko som har god kontakt med underlaget. Noen vil gjerne investere i egne piggsko, men du kan også kjøpe avtagbare brodder som du kan feste på favorittskolene dine. Disse under er tilpasset løpesko!

Icebug Enlight L RB9X 1295,- Nå: 971,25  //  Nordic Grip Running Spikes 249,- Nå: 186,75 //  Icebug Acceleritas4 L RB9X 899,-

 

 

DET ULTIMATE TILBEHØRET

Med på turen kan det være ekstra kult å følge med på pulsen, og du trenger ikke ha en dyr & fancy pulsklokke for å få til dette. Polar pulssensor er kompatibel med iphone og android - i tillegg til tredemøller for den saks skyld;-). Selv om det ikke er så mange varmegrader og skryte av nå for tiden kan det være lurt å ha med noe å drikke likevel, og her har du også plass til noen småsaker, energidrops, penger eller nøkler i tillegg.  Sist - men ikke minst - du må ikke bare bli sett - men også se. Det gjør du med denne lette og smarte led-hodelykten. Jeg har en slik selv og den fungerer veldig bra.  

Polar H7 Bluetooth pulssensor 729,- Nå: 546,75   //   Nike 2 Bottle Waistpack 359,- Nå: 269,25  // Led lenser Neon hodelykt  229,- (Flust.no)

 

Det ene utelukker jo selvsagt ikke det andre, man kan trene både inne og ute, hovedsaken er jo at en gjør det en trives med og kommer seg i bevegelse. Og med disse "hjelpemidlene" er det ingen unnskyldning for ikke å komme seg ut en tur om vinteren også. 

Hvor liker dere best å trene, inne eller ute?

 

#adlinks #trening #trenutendørs #vinter #løping #gåing #utstyr #ssbk

.. nike air force <3

  • 24.11.2014
  • 14:19


Herregud, se på disse babesa da! Heldige meg fikk nettopp disse skoene i posten fra Junkyard, og jeg kan ikke beskrive hvor lenge jeg har hatt cravings på disse, haha. De er så utrolig fine og kule samtidig, og passer til alt! Om det er et casual antrekk eller et mer kult ett. Har store planer (hehe) om å bruke disse skoene i morgen og de passer perfekt i den ''lille'' samlingen min.. ♥ Hva synes dere om skoene?

spørsmålsrunde:

  • 26.10.2014
  • 18:39

Nåå har jeg hatt veldig mange innlegg om spørsmålsrunde, som bare har havnet lenger og lenger ned på bloggen.. Til slutt har jeg rett og slett glemt at jeg satt i gang en for ikke så lenge siden. Så, da gjør vi det bare sånn at jeg starter en ny en og svarene kommer enten i morgen eller på tirsdag. Litt ettersom hvor mange spørsmål det kommer inn :-) Spør om alt dere lurer på!

 

Image and video hosting by TinyPic

stay fit

  • 18.09.2014
  • 13:18

Hei, alle fine ♥ Jeg er mye opptatt for tiden med skole, venner, familie og trening - så ofte tar jeg meg selv i å glemme å oppdatere bloggen. Plutselig kl 01.00 slår det meg at jeg ikke har blogget i dag, haha! Det er så vanskelig å prioritere ting når det er så mye på en gang, så dermed skriver jeg et innlegg nå, i mens jeg har friminutt og nettopp tatt bilder til bloggen i klasserommet... Det som må til, det må til! Er det ikke det de sier, hehe

Den siste mnd har jeg satset på trening og gjør alt jeg kan for å holde motivasjonen oppe. Virker som at den stadig prøver å løpe sin vei, men da gjeldet det å holde tankene på plass og stay motivated. Vet ikke om det bare er jeg som er veldig jentete av meg, men synes personelig at det er morsommere å trene når man føler seg fresh og litt ekstra fin på treningssenteret. Derfor passet det ypperlig at jeg fikk en pakke fra Junkyard nå nylig i posten!

Tights her // Jakke her

Vil minne dere jenter på at jeg driver å poster bilder av prossessen min og andre inspo bilder på fitnessbrukeren min! Bare å følge hvis dere ønsker, hehe :-) @_exercisedaily__

Les eldre innlegg

Les mer i arkivet » Februar 2016 » August 2015 » Juli 2015
Sofie Kvelland

Mitt navn er Sofie Kvelland og jeg er en 19 år gammel jente fra Oslo Jeg skriver for det meste om min hverdag og min interesse for foto, samt mote & skjønnhet. En god dose fashion og sminke, samtidig en del innblikk fra min hverdag. Følg meg gjerne!

Kontaktinformasjon: sofiekvelland@hotmail.com

Follow

alleoppskrifter.no

Søk

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

Annonser

Blogglistenhits